יום ראשון, 30 ביולי 2017

Sharmanka , תיאטרון קינטי בגלזגו

מה הקשר בין גלזגו, סנט פטרבורג (ללינגרד דאז) וארץ ישראל?

הקשר הוא Sharmanka , תיאטרון קינטי.

כשתיכנתי לא באמת הבנתי מה בדיוק נראה לא צפיתי בסרטונים , בדיעבד טוב שכך, ולכן הביקור שהשאיר אותנו פעורי פה.

בשנות ה 90 החליטה עיריית גלזגו בסקוטלנד להפוך את העיר גלזגו מעיר תעשייתית לעיר התרבות.

פסל סקוטי המפורסם Tim Stead (שגם אותו כללתי בטיול הזה ) היה במופע של "שרמנקה" בבריהמ.

התאטרון שהקים אדוארד היהודי בס.פטרבורג נוצר בין היתר בהשראה של טינגלי (זוכרים את המזרקה מבאזל ?) והיה ברובו מ"שאריות זבל".

אחרי שביקר בתאטרון , תים הפך למעריץ נהלב של אדוארד ושל עבודותיו .

הוא רצה שלסקוטלנד תהיה שרמנקה.

מאז קרו המון דברים ,בין היתר השתתפות של "שרמנקה" בתערוכה באוטרכט שבהולנד , בה הקהל יצא מגדרו וביקורות לא הפסיקו לשבח את האומן הכשרוני

טים שראה בכך סימן פנה לחברו המנהל של כל המוזיאונים בגלזגו שלגמרי במקרה העריץ את טינגלי השוויצרי, והעניינים התחילו להתקדם.

שרמנקה ומשפחתו של אדוארד עשו עליה לסקוטלנד . אבל מה הקשר לארץ ישראל ? 


אם תגיעו למוזיאון המדע בירושלים , תראו 2 מכונות של ברסודסקי. הוא נתן אותם במתנה למוזיאון. ללא הפעלת המכונה לא באמת מבינים מה מיוחד בהן. אני מניחה שאם הייתי רואה את המכונות במוזיאון המדע , לא הייתי שוקלת לרגע לבקר בשרמנקה. כמה טוב שהגעתי לזה לגמרי ממקור אחר.

ככה משפחה יהודית אחת ובראשה האמן אדוארד ברסודסקי העביר את תאטרון הקניטי שלו מפיטר (סנט פטרבורג שברוסיה ) לסקוטלנד .

תוך כדי תכנון הטיול לסקוטלנד נחשפתי לסיפור מרתק של יצירתיות של גאון על גבול המוזר וההזוי , לסיפור של התנגדות למשטר קומוניסטי בברית המועצות, לאומן מרתק ושונה, לסיפורי החוויות מסקוטלנד של אומן ואישתו בעיקר מהטיולים שלהם בסקוטלנד .


הסיפור האישי סחף אותי והיה ברור שאנחנו לא חוזרים לארץ בלי לבקר בשרמנקה.

לסיכום:
לא באמת ידענו למה לצפות. אבל שנינו הינו ה מ ו מ י ם , המומים מהכישרון, מהרעיון, מזה שכל המכונות שיצר משאריות זבל, מהביצוע.

צפינו במופע (אם כי זאת לא ההגדרה הנכונה למרות שהם בעצם קוראים לזה מופע )

זה היה קסום עצוב מוזר ובעצם ללא שחקנים, אלא הכוכבים של המופע הם המכונות המופלאות שיש להן נשמה וכולן נוצרו בידי המאסטר.


מצג אחד של מאסטר ומרגריטה השאיר אותי ספיצלס , טיטניק גרם לי לצמרמורות בכל הגוף בגלל הסיפור שעומד מאחורי זה.


המכונות חלקן, בהשפעה של הירונימוס בוש , יש לכך גם הסבר למה הירונימוס , מרתק לגמרי , על רגל אחת ובגדול הסיבה לכך שהמכונות הייחודיות שלהן יש אופי וגם נשמה וזאת בגלל שהיוצר שלהן, אדוארד ברסודסקי, היה מתנגד פסיבי מתנגד בשקט =אילם מרצון תחת המשטר הקומוניסטי בברית המועצות, המכונות זה ביטוי שלו של התקופה שעבר, את כל מה שלא יכול היה להביע בקול רם.



כל המוצגים מהווים מלאכה המשלבת עיצוב אמנותי עתיר דמיון עם יכולת טכנית מעוררת התפעלות. אבל כזאת התפעלות שאתם כשמסתכלים על המצג לא מבינים שעוד רגע זה יתעורר . המוצגים, שבהם דמויות אדם, חיות וכל מיני יצורים, כולם מתעוררים לחיים בלחיצת כפתור עם תחילת המופע. יד מאחורי הקלעים מפעילה כל פעם מכונה אחרת, ההצגה מלווה במוזיקה תואמת לנושא המכונה, וההפעלה נעשת בעזרת גלגלי שיניים, מנופים, גומיות וכפיסי עץ במנגנון גלוי לעין, כהמשך למסורת עתיקת ימים של מכשירי מכאניקה ידנית ומדויקת.


המופע מתחיל כאשר הקהל נכנס ויושב מול שורת מכונות עמוסות בפרטים שונים ומשונים. המכונות מצלצלות ומקשקשות ונכנסות לפעולה, כל אחת מספרת את סיפורה בסדר ותזמון שנקבעו מראש. כל סיפור מלווה במוזיקה. המכונות, כוכבות המופע, בנויות מחפצים ישנים שנמצאו באקראי בשווקים או מקומות ישנים ומגילופי עץ מורכבים של בעלי חיים, בני אדם ויצורי כלאיים שנראים כלקוחים אבל ממש ככה מציוריו של הירונימוס בוש ככדמויות בקתדרלות של ימי-הביניים וכן מתוך מסורת הגילוף הרוסית העשירה.


פעמונים מצלצלים, פטישים מכים, כנפי מתכת נעות, משקלות עולות ויורדות, דמויות ססגוניות מסתובבות, חיות מסתוריות מופיעות ונעלמות.


האתר של שרמנקה http://www.sharmanka.com/Home/Welcome.html



טיפים לביקור:
צריך לשלח מייל לשריין כרטיסים. המופע sold out על בסיס יומי. קחו בחשבון. אחרי שאתם מקבלים אישור, כל מה שצריך זה רק להגיע . 

כאן טבלה עם השעות. http://www.sharmanka.com/Home/Visit.html

אם אתם מבקרים עם ילדים, למרות שאגיד בזהירות שזה לא מתאים לדעתי לכל אחד וגם לא ממש מתאים לילדים , כי פרט להתרשמות מכנית מהמכונות , המסר זה המהות. אז מילה קינטי מבלבלת. ולכאורה נראה שזה מאוד מתאים לילדים, אז לא אומרת שזה לא אפשרי אבל רק עם הכנה מוקדמת.

אנחנו כמובן ביקרנו עם הבנות. מה שאני נוהגת לעשות זה להכין ולספר את התוכן. ככה שהבנות יודעות ומוכנות למה שהם רואות.

לא סיפרתי רק על התוכן של המכונות , אלא גם לרדיפה בברית המועצות וכל מה שזה זה גרם לאנשים משכילים ואינטליגנטים, והרחבתי את ההסברים , ככה שכל מצג תרגמתי ולימדתי אותן לקרוא בן השורות, שלא כל דבר שמציגים לנו יש לו משמעות ישירה אלא לפעמים צריך לדמיין ולהבין לבד את המשמעות.


שתדעו שעיריית גלזגו נתנה בנין שלם למקום הזה , זה וואו. ב 2 מילים hidden gem

קצת תמונות , למרות שכאן זה מקרה ברור לכך שהתמונות לא מעבירות את המסר.